1

Spindl Bike Park – kiedy zaczyna brakować skoku lub umiejętności

W tytule chodzi oczywiście o skok zawieszenia roweru, ale zacznijmy od czegoś innego…

Zimy ostatnio nie dopisują, przez co cierpią zarówno turyści jak i właściciele wyciągów. Czesi odrobili pracę domową i aby zaradzić obecnej sytuacji postanowili wykorzystać istniejącą infrastrukturę i wyciągi, wybudować profesjonalne trasy rowerowe i w okresie letnim oddać je we władanie rządnych adrenaliny bikerów. Jednym z takich miejsc jest bike park w Szpindlerowym Młynie. Znajdują się tam 4 trasy rowerowe, mały pumptrack i kilka skoczni do kręcenia backflip’ów. Na górę oczywiście przetransportuje nas wyciąg, a jeśli nie posiadamy odpowiedniego roweru, możemy na miejscu wypożyczyć całkiem przyzwoite maszynki do DH (m.in. SCOTT Gambler), kask i pełne uzbrojenie. Zwarci i gotowi ruszamy na trasy!

Trasa niebieska – turystyczna

Wspominam o niej jedynie dla formalności. Jest to trasa NIE na rower górski – szeroka szutrowa, a później asfaltowa droga znakomicie nadaje się dla niedzielnych turystów, rowerów crossowych i trekkingowych, a także matek z dziećmi. My ją odpuszczamy.

Mapa trasy + ślad GPS

Trasa czerwona – Freeride

To najłatwiejsza trasa w całym bike parku, oczywiście oprócz trasy turystycznej. Najłatwiejsza nie oznacza jednak, że łatwa. Trasa ma suche i twarde podłoże miejscami usiane kamieniami. Nie jest bardzo stroma, powiedziałbym, że taka w sam raz, jedynie w końcowym odcinku nachylenie się zwiększa, ale nie ma spiny. Znajdziemy tu szybkie profilowane zakręty, dropy, wysokie drewniane bandy, mniejsze i większe hopki, czyli wszystko co zadowoli zarówno zawodowców jak i średnio zaawansowanych bikerów. Jedyne do czego można się przyczepić, to mocno wyerodowane podłoże, które daje się we znaki zwłaszcza w bandach i ogranicza możliwość rozwinięcia pełnej prędkości na rowerach innych niż DH.

Spindl Bike Park - Trasa czerwona Freeride

Mapa trasy + ślad GPS

Trasa zielona – Deep Forest

Jest to opcja nieco trudniejsza od szlaku czerwonego. Początek i koniec obu tras są wspólne, jednak w pewnym momencie zielona ścieżka odbija do lasu, aby tam zmienić diametralnie swój charakter. Umiarkowane nachylenie oddaje pola bardziej stromym zjazdom, a twarde podłoże zostaje zastąpione leśną ściółką. Śliskie korzenie i błoto, które pojawia się nawet po lekkim deszczu, to stałe elementy tej trasy. W górnym odcinku ścieżki ciasne zakręty skutecznie zmniejszają prędkość, uważać trzeba również na krótkie, niemal pionowe uskoki, które pojawiają się znienacka – kiedy je widzimy najczęściej jest już za późno na wahanie, trzeba zacisnąć poślady i po prostu zjechać. Dopiero na końcówce można rozwinąć większą prędkość i zaliczyć parę hopek.

Spindl Bike Park -Trasa zielona Deep Forest

Mapa trasy + ślad GPS

Trasa czarna – DH Race

W tym miejscu pojawia się nawiązanie do tytułu, bo o ile początek trasy jest jeszcze ok, to każdy kolejny metr przynosi coraz większą stromiznę i trudność i każe zadać sobie następujące pytania: „Gdzie jest moje 200mm skoku?”, „Dlaczego nie mam ze sobą zbroi?”, „Dlaczego nie kupiłem sobie jeszcze fullface’a?”, „Może po prostu jestem za cienki na taką trasę?”. Co by nie mówić czarny szlak jest trudny, przynajmniej dla mnie. Kamienie, korzenie, duże stromizny, błoto, wysokie bandy i dropy – to wszystko nieco przerosło mnie i mojego Stumpjumpera EVO ze 140mm skoku. Jasne, udało mi się zjechać z zaliczeniem jedynie jednej gleby i to bardziej przez nieuwagę niż brak umiejętności, ale moja jazda polegała raczej na wolnym staczaniu się w dół na zaciśniętych hamplach, a przecież nie o to chodzi w trasie DH. Zostawiam ją więc lepszym ode mnie, albo na okazję kiedy sam zaopatrzę się w porządną maszynkę do DH i pełne ochraniacze.

Spindle Bike Park - Trasa czarna DH Race

Mapa trasy + ślad GPS

Pumptrack

Krótki i fajny, chociaż zbyt mało jest sekcji na manuale. Wspominam o nim jednak, ponieważ jest to pierwszy pumptrack modułowy, po którym miałem okazję jeździć. Co znaczy „modułowy”? – wykonany z gotowych elementów, które składa się niczym klocki lego. Można go łatwo przebudowywać, zmieniać kształt i rodzaje przeszkód bez konieczności kopania w ziemi. Świetna sprawa! Producent tych klocków to Bikeparkitect.

Spindl Bike Park - Pumptrack

Podsumowanie

Dla kogo są trasy w Szpindlerowym Młynie? Raczej dla zaawansowanych bikerów i do tego zaopatrzonych w porządny sprzęt. Średnio zaawansowani powinni sobie również poradzić na trasie Freeride, ale z zieloną, a zwłaszcza z czarną ścieżką mogą mieć już problem.

Na ogromną pochwałę zasługuje również realizacja całego przedsięwzięcia. Pozostaje mieć nadzieję, że i w Polsce przyspieszy tempo powstawania takich miejscówek i nie trzeba będzie wyjeżdżać za granicę aby zaznać rowerowego szaleństwa 🙂

(Przeczytano 528 razy, 1 dzisiaj)

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.